Je gebruikt op dit moment een verouderde browser die niet door onze website wordt ondersteund.
Wij raden je aan om onze website in een andere browser te openen.
Op deze manier ben je verzekerd van een beveiligde en goed functionerende website.
Travel Store logo

Zonnige citytrip van 4 dagen naar Dubrovnik

30 december 2021
1445

Net voor de zomer van 2019 was de grote finale van één van mijn favoriete series ooit: Game of Thrones. Enthousiast keek ik samen met een groep vrienden de laatste aflevering ooit in de bioscoop. Hoewel het verhaal de laatste twee seizoenen enigszins tegenviel, werden de locaties mooier en mooier. Tijdens het kijken van de serie vroeg ik me vaak af hoe het zou zijn om te leven in de bizarre wereld van Game of Thrones, zoals in het Middeleeuwse King’s Landing, de hoofdstad van de Zeven Koninkrijken. Twee weken na de finale aflevering kreeg ik onverwachts twee weken vrij en wilde ik graag een korte reis maken. Tijdens het zoeken naar mijn nieuwe bestemming kwam ik Dubrovnik tegen. Wat kwamen die glooiende rode daken, lange stadsmuren en oude kerken me toch bekend voor...

Sidenote: geen Game of Thrones fan? Ook dan is Dubrovnik (en deze blog 😉) zeker de moeite waard!

Game of Thrones in Dubrovnik

Je raadt het al: een groot deel van de Amerikaanse hit-serie is opgenomen in de Kroatische stad Dubrovnik. De stad diende als inspiratie voor de hoofdstad King’s Landing en veel iconische scenes werden opgenomen in Dubrovnik, waaronder de walk of shame van Queen Cersei en de naamdag van de gehate King Joffrey. Hoe gaaf zou het zijn om hier zelf ook te lopen?! De stad Dubrovnik zelf zag er daarnaast ook zeer uitnodigend uit. Het weerbericht gaf een temperatuur van 30 graden aan, de blauwe zee riep zowat mijn naam en de historie van de stad wilde ik maar al te graag ontdekken. Ik boekte direct mijn vliegtickets en hotel en zo stond ik drie dagen later op Schiphol, helemaal gereed om voor het eerst in m’n uppie op vakantie te gaan.

landen op dubrovnik airport

Dag 1: Aankomst in Dubrovnik

Ik moet zeggen dat het toch best een beetje spannend was om helemaal alleen op reis te gaan. Ik had al wel eens eerder alleen gevlogen, maar dan stond er altijd iemand op de luchthaven om me op te halen en mijn vakantie mee door te brengen. Nu was ik echt helemaal alleen. Dat is ook één van de redenen waarom ik besloot om een hostel te boeken, zodat ik toch nog een beetje onder de mensen was. Maar daarover later meer!

Rond een uur of 10 in de ochtend landde ik op het vliegveld van Dubrovnik en nog geen uur later zag ik vanuit de shuttlebus de ‘skyline’ van Dubrovnik tussen de bergen door komen. Die eerste aanblik betoverde me al. Ik kon mijn ogen niet afhouden van die azuurblauwe zee en de rood-oranje daken. Net voor twaalven stapte ik de bus uit, recht voor één van de oudste stadspoorten van de stad. Wauw! Het was inmiddels al bloedheet en de zee zag er erg uitnodigend uit, maar ik moest eerst de weg naar het hostel nog vinden. Mijn hostel lag midden in het oude centrum van Dubrovnik en geloof me, aan Google Maps heb je niet zoveel hier. Buiten de hoofdstraat om, is er een wirwar van smalle, omhooglopende steegjes. Gelukkig zijn de Kroaten allemaal enorm vriendelijk en wees een aardige man me de weg naar het hostel. Na al dat slepen met m’n koffer in die 30 graden was ik behoorlijk oververhit, maar gelukkig kon ik gelijk onder een koude douche springen.

dubrovnik entree

Na een heerlijke lunch in een van de zijstraatjes, besloot ik om rustig de stad een beetje te verkennen. Ik had online al een Dubrovnik card gekocht, waarmee je de meeste bezienswaardigheden gratis kunt bezoeken en je korting krijgt bij restaurants en winkels. Hierdoor kon ik dus gemakkelijk overal in en uit lopen! Als eerste bezocht ik het Paleis van Rector, waar het Cultural Historical museum zich bevindt, maar waar tevens scenes met Daenerys Targaryen werden opgenomen. Een foto op deze trap mocht natuurlijk niet ontbreken. In het museum zelf kun je meer leren over de geschiedenis van Kroatië en de havenstad Dubrovnik. Inmiddels heb ik het weer erg warm en ik besluit om in het hostel mijn bikini aan te trekken om vervolgens richting het strand te lopen, net buiten de stadsmuren.

dubrovnik rector palace game of thrones film locatie

’s Avonds ga ik gezellig met mezelf dineren bij restaurant Dubvracka 1836, waar je een adembenemend uitzicht hebt op Fort Lovrijenac, wat in Game of Thrones the Red Keep is, het kasteel waar de leiders van huize Baratheon wonen. Het restaurant is een echte aanrader, je kunt hier heerlijke visgerechten eten, maar ook de pizza’s zien er erg goed uit. De ondergaande zon, het fantastische eten en het prachtige uitzicht maken mij een gelukkig mens.

restaurant bij de red keep dubrovnik fort lovrijenac

Dag 2: Wandeling over de stadsmuren en Game of Thrones tour

De tweede dag sta ik vroeg op. Gisteren heb ik wel gemerkt hoe warm het kan worden en dat is niet echt ideaal wanneer je veel dingen wilt zien en doen. Vanaf 8 uur in de ochtend is het mogelijk om de stadsmuren van de stad te bezoeken en ik sta dan ook precies om die tijd voor één van de opstapplaatsen. Je kunt een wandeling over de gehele lengte van de stadmuren maken. De stadsmuren zijn bijna 2 kilometer lang en een wandeling duurt al gauw een uurtje of twee. Tijdens de wandeling geniet je van een spectaculair uitzicht over Dubrovnik en omgeving, maar je ontdekt ook veel van de roerige geschiedenis. Tijdens deze wandeling kom je langs verschillende torens en forten en ook kun je vanaf de muren het Maritiem Museum bezoeken. Ook op de stadsmuren zijn trouwens enkele scenes van Game of Thrones opgenomen met onder andere Daenerys, Tyrion, Jaime en Cersei. De wandeling over de stadsmuren was voor mij echt hét hoogtepunt van mijn trip naar Dubrovnik. Het uitzicht is zo adembenemend mooi, dat moet je echt met eigen ogen gezien hebben.

stadsmuur wandeling dubrovnik

Rond  half 11 kom ik weer van de stadsmuren af en is het al bijna tijd voor de volgende activiteit: een Game of Thrones tour door het oude centrum met een bezoek aan fort Lovrijenac. We starten de tour in het oude centrum en lopen direct één van de oude poorten uit, naar de kleine West Pier baai net buiten de stad. In de serie wordt deze baai Blackwater Bay genoemd en is het, het toneel waar Sansa en Littlefinger hun ontsnappingspoging bespreken.

blackwater bay film locatie game of thrones

Daarna lopen we door naar het fort, wat een flinke klim omhoog is. Het fort is, ook wanneer je de serie niet hebt gekeken, een bezoek waard, want vanuit hier heb je een prachtig uitzicht over Dubrovnik en de Adriatische zee.

fort lovrijenac the red keep dubrovnik game of thrones tour

Na het bezoek aan het fort gaan we weer terug naar het oude centrum en lopen we naar de welbekende trappen van de Walk of Shame van Cersei. In de serie werd de koningin gedwongen om naakt door de straten van King’s Landing te lopen, terwijl een boze menigte haar uitjoelde en de meest smerige dingen naar haar hoofd gooiden. Deze indrukwekkende scene heeft bij veel fans een diepe indruk achtergelaten.

walk of shame game of thrones dubrovnik

Nadat de tour is afgelopen is het tijd om weer een frisse duik te nemen in de zee en de rest van de middag lig ik dan ook heerlijk op het strand bij te komen van de drukke ochtend. In de avond ga ik in een van de restaurantjes op het grote plein wat eten en wanneer ik terugkom in het hostel, zit de huiskamer vol met andere reizigers die een drankje aan het doen zijn. Ik sluit me bij hen aan en na een aantal drankjes zoeken we de gezelligheid op in een Ierse pub. Het is half drie ’s nachts en dit is de eerste keer dat ik de stad zonder een mierenhoop aan mensen zie. Want druk is het zeker in Dubrovnik. In de zomermaanden komen er enorm veel toeristen naar de havenstad, vooral dagjesmensen van cruiseschepen. Ik was er halverwege juni en het was al erg druk, maar ik vond het niet vervelend druk. In juli en augustus schijnt het wel nog drukker te zijn. Het beste kun je natuurlijk buiten het hoogseizoen reizen.

Dag 3: Boottocht naar Lokrum

Alweer de laatste volle dag van mijn korte vakantie naar Dubrovnik. In de ochtend besluit ik naar Lokrum Island te varen, een klein eiland op een kwartiertje varen van de oude stad. Een retourtje kost slechts vijf euro. Het eiland is niet zo heel groot, slechts twee kilometer lang en 500 meter breed. Het eiland is heerlijk rustig, echt een verademing vergeleken met de drukte in Dubrovnik. Lokrum is een natuurreservaat en het is hier dan ook erg groen, door de vele bomen voelt het ook een stuk koeler aan. Ik besluit zonder specifiek doel het eiland rond te wandelen en geniet van de mooie natuur en de vele loslopende pauwen. Na een paar minuten wandelen kom ik bij een rustig meertje, genaamd de Dead Sea Pool, en ik besluit een duik te nemen. Een hele overwinning, want het water is enorm helder en ik zie de kleine vissen zo om me heen zwemmen. Na een tijdje gezwommen te hebben besluit ik weer op te drogen en het eiland verder te verkennen. Ik kom langs een bijzonder rots landschap en de ruïnes van het Benedictijnse Klooster, waar toevallig een Game of Thrones tentoonstelling is. Eenmaal binnen zie ik tot mijn verbazing dat hier zelfs de wereldberoemde Iron Throne staat, waar het in de serie eigenlijk allemaal om te doen is. Hoe gaaf!

lokrum island dubrovnik dead sea pool

Rond de middag ga ik weer terug naar het oude centrum en ga ik samen met een hostelgenoot een middagje relaxen aan het strand en we sluiten de warme dag af met een heerlijk diner. In de avond struin ik voor een laatste keer door de pittoreske straten van Dubrovnik en natuurlijk mag een heerlijk ijsje ook niet ontbreken.

Dag 4: Weer terug naar huis

De laatste dag is aangebroken. Ik moet vroeg opstaan, want rond 9 uur in de ochtend moet ik op de bus naar het vliegveld stappen. Rond een uurtje of 7 loop ik nog een klein rondje door het oude centrum en geniet van de rust. Er zijn nog niet veel mensen op straat, waardoor je toch iets meer kunt genieten van al het moois om je heen. Mijn eerste citytrip alleen is me enorm goed bevallen. Ik heb me geen moment verveeld, me ook niet eenzaam of onveilig gevoeld en ik heb zelfs leuke mensen ontmoet, waardoor mijn korte vakantie echt geslaagd is. Dubrovnik is de perfecte bestemming voor solo-reizigers en is ook een ideale combinatie van stad en strand. In de ochtend kun je de mooie plekken ontdekken en in de middag kun je heerlijk genieten aan het strand. Mocht je dus twijfelen om eens alleen op reis te gaan, dan raad ik je deze parel aan de Adriatische kust zeker aan!