Je gebruikt op dit moment een verouderde browser die niet door onze website wordt ondersteund.
Wij raden je aan om onze website in een andere browser te openen.
Op deze manier ben je verzekerd van een beveiligde en goed functionerende website.
Travel Store logo
loader
×
Travel Store is lid van de SGR Travel Store is lid van de ANVR
Eleni, Travel Agent
Eleni
Travel Agent

Vaar met Danique mee naar Noorwegen op het nieuwste schip van de Holland America Line!

9 juni 2022
3773

Uitnodiging studiereis Holland America Line. Soms komt er zo’n kans voorbij waar je geen nee tegen kunt zeggen en dit was er zo één. Een cruise stond al heel lang op mijn verlanglijstje en dan ook nog eentje door de Noorse fjorden… Wat een droomreis! Ik meldde me dus snel aan en kreeg de volgende dag al te horen dat ik mee mocht varen op het allernieuwste schip van de Holland America Line: de Rotterdam VII!

Het spiksplinternieuwe cruiseschip de Rotterdam

We mochten maandag 30 mei aan boord stappen van het allernieuwste cruiseschip van de Holland America Line: de Rotterdam, alweer de zevende van haar naam. Het eerste schip, genaamd de Rotterdam, werd in 1872 te water gelaten en diende vooral als passagiersvaart tussen Rotterdam en New York. Op dit schip kon gemiddeld 120 man mee. Dat is niks vergeleken met de allernieuwste Rotterdam, waar meer dan 2600 passagiers op passen.

Het schip vertrok zondagavond uit Amsterdam om op maandag aan te komen in Rotterdam, waar de officiële doopceremonie plaats vond. In de ochtend werd de Rotterdam gedoopt door Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet. Al decennialang worden de schepen van de Holland America Line gedoopt door leden van het Koninklijk Huis en met deze doop werd de traditie voortgezet.

De eerste dag aan boord

Deze reis is vanuit alle opzichten natuurlijk een bijzondere reis, maar wat het voor mij nog meer bijzonder maakte was dat ik mijn moeder mee mocht nemen. Hoe leuk is het om zo’n mooie reis samen met je moeder te beleven?! De maandag van onze afvaart kwamen we rond de middag aan bij het schip en waren we gelijk onder de indruk – en dan waren we nog niet eens binnen. De check-in verliep allemaal erg soepel en binnen 10 minuten stonden we in onze hut. We verbleven in een zeer ruime, moderne én nette hut met balkon. Dat laatste was echt fijn, want we hebben een paar mooie dagen kunnen afsluiten in het zonnetje op ons balkon.

Veel tijd om het schip te verkennen hadden we niet, want het was tijd voor het eerste galadiner! Normaal gesproken is er alleen op vrijdag een gala-avond bij de Holland America Line, maar omdat vandaag natuurlijk een feestelijke dag was, was er een extra galadiner georganiseerd. Het eten aan boord is trouwens echt waanzinnig goed. We hebben in twee specialiteitenrestaurants mogen eten: Pinnacle Grill en in Tamarind. Twee heerlijke restaurants die het bezoek zeker waard zijn. Er zijn twee algemene restaurants waar je zonder extra kosten terecht kunt. Eén daarvan is de dinerzaal, waar je op alle dagen terecht kunt voor á la carte ontbijt en diner. De tweede is Lido Market, een buffetrestaurant waar je terecht kunt voor ontbijt, lunch, diner en de gehele dag voor snacks en gebak. Beiden serveren verrukkelijke gerechten!

dining hall holland america line en afvaart uit rotterdam

Na het diner was het tijd om ons naar één van de achterdekken te begeven, want met het vertrek uit Rotterdam begon de reis voor ons nu echt. Rond een uur of 10 ’s avonds voeren we richting Noorwegen, met een prachtig uitzicht over de skyline van Rotterdam. Een top begin van onze reis!

Zo ziet een dag op zee eruit bij de Holland America Line

Dinsdag werden we wakker met een bijzonder uitzicht: de zon scheel fel op het blauwe water en er was nauwelijks wind, waardoor het lekker vertoeven was op de buitendekken van het schip. Op het achterdek is een heerlijk verwarmd zwembad en er zijn meerdere hottubs, dus hier kun je jezelf prima een dagje vermaken. In de middag kregen we een rondleiding over het schip van Pascal van de Holland America Line en dat was zeer welkom, want verdwalen gaat er gemakkelijk op zo’n groot schip en er is zoveel te zien en te doen, dat het fijn is om alvast een overzicht te hebben van wat er allemaal te doen is. Daarnaast mochten we in verschillen type hutten een kijkje nemen, van de mooiste suites tot praktische eenpersoons-hutten. Twijfel je over welke hut het beste bij jou past? Neem dan contact met mij op en ik help je graag bij het maken van de juiste keuze!

eerste dag op cruise holland america line

Het entertainment aan boord van de Rotterdam is van hoge kwaliteit en je kunt jezelf de gehele dag vermaken met allerlei activiteiten. Van trivia tot aan whisky proeverijen en van grote dansshows tot gezellige blues avonden. Het schip is er een uit de Pinnacle-klasse van de Holland America Line en net als de andere schepen uit deze klasse heeft ook de Rotterdam de welbekende Music Walk. Geniet van de beste (live)muziek in het Lincoln Center State, Billboard Onboard, Rolling Stone Rock Room en de B.B. King’s Blues Club. Wij kozen ervoor om de eerste avond te genieten van een spectaculaire show van de mannengroep Cantaré in het World Stage om vervolgens af te sluiten bij de B.V. King’s Blues Club, één van onze favorieten van de Music Walk. Na de nodige cocktails gingen we toch nog redelijk op tijd naar bed, want de volgende dag was het alweer tijd voor de eerste stop in Noorwegen: Kristiansand.

Onze eerste dag in Noorwegen: Kristiansand

Hoewel de weerberichten voor Noorwegen niet al te best waren (lees: regen, regen en nog eens regen), schijnt de zon fel en ook onze jassen kunnen we in de hut achterlaten. We hebben voor deze dag geen excursies gepland en gaan op eigen tempo het stadje ontdekken. Kristiansand is gelegen aan de rivier de Otra en vanaf het schip kun je een prachtige route langs het water lopen, om vervolgens uit te komen bij het oude gedeelte van de stad. Het oude centrum heeft de naam Posebyen gekregen en hier vind je bijna alleen maar typisch oude Noorse huizen. Deze huizen zijn gemaakt van hout en zijn doorgaans wit. Vroeger was witte verf namelijk het duurste en werden bewoners van witte huizen als rijke mensen gezien. Inmiddels is dit natuurlijk al lang niet meer zo en worden de houten planken ook in gezellige kleuren overgeschilderd. Een bezoekje aan de wijk Posebyen is zeker een aanrader. Hier proef je namelijk de echte Noorse sfeer!

kristiansand bezoeken met de holland america line

Kristiansand is een middelgrote stad met ongeveer 110.000 inwoners. Het centrum is vrij compact en klein, waardoor je alle highlights gemakkelijk in één dag kunt zien. Naast de wijk Posebyen zijn de domkerk, het eiland Odderoya en het Christiansholm Festning leuke aanraders!

Een korte dag in Stavanger

We zijn aangekomen bij de tweede stop van onze cruise: Stavanger. Vanuit deze havenplaats zijn er verschillende, ontzettend gave excursies te boeken, zoals een fjorden cruise waar je ook de bekende Preikestolen ziet of een hike naar de Preikestolen zelf. Misschien zegt de naam Preikestolen je niks, maar je hebt vast wel eens een foto gezien van dit vette uitzichtpunt over het Lysefjord. Acteur Tom Cruise heeft hier zelfs gefilmd voor één van de Mission: Impossible films. Helaas was het de dag dat wij in Stavanger aankwamen erg mistig en regenachtig en hebben we de Preikestolen overgeslagen. Achteraf een goed idee, want van concullega’s hoorden we dat je vanaf de fjorden cruise de Preikestolen niet eens kon zien en vanaf het uitzichtpunt zelf was geen uitzicht door de dikke mist.

Gelukkig is er in Stavanger zelf ook genoeg leuks te doen om je de hele dag te vermaken. Ook deze plaats is compact en alle bezienswaardigheden zijn gemakkelijk te voet te doen. Wij zijn als eerste naar het Petroleum museum gegaan. Stavanger is het centrum van de grote olie- en gasindustrie in Noorwegen. Ik wist in eerste instantie niet of het museum echt iets voor mij zou zijn, maar we hebben hier uiteindelijk meer dan twee uur rondgelopen! Via een leuke en interactieve manier leer je meer over hoe en wanneer er olie is gevonden in Noorse wateren, hoe Noorwegen hier zo rijk van is geworden en hoe de overheid ervoor gezorgd heeft dat de gehele bevolking van de olie- en gaswinning kan profiteren. Van dinosaurussen tot grote boorplatformen op zee, het museum neemt je mee door de hele geschiedenis.

holland america line stavanger

Eenmaal uit het museum was het eindelijk droog en zijn we het centrum ingegaan voor wat souvenirs, echte Noorse chocolade en hebben we een kopje koffie gedronken bij een bakkertje. Op de terugweg zijn we door Gamle Stavanger gelopen, ook dit is een wijk met de typisch witgeschilderde Noorse houten huizen. Persoonlijk vond ik deze wijk wat authentieker dan de wijk in Kristiansand, door de kleinere straatjes en het verschil in hoogte. Rond een uur of drie was het alweer tijd om terug aan boord te gaan, want er moet nog een flink stuk gevaren worden naar de laatste stop van de doopcruise.

De highlight van onze cruise: de Noorse fjorden en Flåm

En dan zijn we alweer aangekomen bij de derde en laatste stop van onze cruise door Noorwegen. Rond een uur of 6 in de ochtend komen we aan in Flåm, een klein dorpje aan het einde van het Aurlandsfjord, een aftakking van het Sognefjord, het grootste fjord van Noorwegen. Flåm betekent letterlijk plat gedeelte tussen twee steile bergen en dat is ook precies wat Flåm is. Groene bergen omringen het gezellige dorpje en dit geeft een prachtig uitzicht.

De mooiste treinroute van Europa: de Flåmsbana-treinbaan

Vandaag gaan we mee met een excursie geregeld door de Holland America Line. Eerlijk toegegeven, de excursies via de HAL zijn niet goedkoop, maar ze zijn uitstekend geregeld en vaak is er een Nederlandse gids bij. Er zijn in Flåm meerdere leuke excursies te doen, zoals een wandeling met gids die je de historie van het dorpje laat zien of een tocht door de smallere stukken van het fjord. Mocht je maar één dag te tijd hebben of een korte dag in Flåm hebben, dan wil ik je echt aanraden om de treinrit naar het 865 meter hoger gelegen Myrdal te nemen. Volgens velen is deze treinroute de mooiste van Europa, misschien zelfs wel van de wereld. De spoorlijn fungeert eigenlijk ook alleen als toeristische route en wordt door inwoners niet echt gebruikt om van A naar B te reizen.

flam noorwegen flam spoorlijn

Wij stapten aan het begin van de middag samen met een kleine groep op in Flåm om vervolgens 20 kilometer omhoog te gaan met de trein. Het treintje oogt authentiek en ook de conducteurs zijn in een ouderwets jasje gestoken, wat de treinrit helemaal compleet maakt. Voordat we in Myrdal aankomen, zijn we 20 tunnels gepasseerd, hebben we een korte stop gemaakt bij de indrukwekkende Kjosfossen waterval en hebben we genoten van een adembenemend uitzicht over de groene bergen. Je hebt genoeg tijd om van het uitzicht te genieten, want de trein rijdt maximaal 40 kilometer per uur de steile bergtoppen op. Het eindstation is het nog licht besneeuwde dorpje Myrdal. Via hier kun je naar Bergen of Oslo reizen. Wij pakken echter de trein weer terug richting Flåm, maar we stappen halverwege uit. De laatste 10 kilometer gaan we namelijk met de fiets naar beneden.

flam spoorlijn noorwegen met fiets naar beneden

We waren op voorhand een beetje huiverig voor de fietstocht, maar dit bleek helemaal nergens voor nodig te zijn. Je fietst grotendeels over geasfalteerde wegen en de hele tijd bergafwaarts, dus een ijzersterke conditie heb je niet nodig voor deze excursie. De fietstocht zelf was echt waanzinnig, ik denk dat het me niet eens gaat lukken om in woorden te beschrijven hoe bijzonder mooi het was. Toen we op de fiets stapten, braken de eerste zonnestralen door wat de omgeving nóg mooier maakte dan dat het al was. Je fietst door de bergen heen, langs verschillende watervallen en pal naast de Flåm rivier. Je kunt lekker op eigen tempo fietsen en hoeft geen rekening te houden met de groep. Tussendoor was er één verplichte stop, omdat er een kudde geiten aan kwam gelopen. Zo leuk om te zien! We waren in zo’n 1,5 tot 2 uur weer beneden in Flåm en hebben daarna nog een rondje gelopen langs de vele souvenirwinkeltjes om voor iedereen thuis een sleutelhanger, trollenbeeldje of een stukje elandworst mee te nemen.

We gaan weer aan boord van de Rotterdam, maar ons Noorwegen avontuur is nog niet helemaal voorbij. Wanneer we rond een uur of zeven terugvaren richting Nederland, kunnen we eerst nog vier uur lang genieten van een prachtig uitzicht als we door het Aurlandsfjord en het Sognefjord varen. De fjorden zijn mega indrukwekkend en we blijven dan ook zo lang mogelijk op het buitendek om hiervan te genieten!

noorse fjorden cruise holland america line sogne fjord

De laatste dag op zee

Het is alweer de laatste dag van ons avontuur en deze dag gebruiken we om lekker bij te komen van de afgelopen drie inspannende dagen. En hoe kun je nu echt lekker ontspannen op zo’n schip? Eten, eten en nog eens eten. Echt, ik kan het niet vaak genoeg blijven zeggen: het eten aan boord bij de Holland America Line is overheerlijk! Van de Italiaanse tot de Aziatische keuken, van onbeperkt opscheppen bij de Lido Market tot luxe geserveerd worden in de dinerzaal: alles is mogelijk. Ook bitterballen, poffertjes of erwtensoep hoef je niet missen, want in het Grand Dutch café bestel je alle populaire Nederlandse lekkernijen.

Natuurlijk zijn er deze dag ook weer allerlei activiteiten en mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld naar de bibliotheek om rustig een boek te lezen, luxe merken belastingvrij shoppen, een gokje wagen in het casino, een duik nemen in het zwembad, je rimpels weg laten werken met botox in de spa of een ontspannende massage nemen om weer helemaal uitgerust in Nederland aan te komen. De mogelijkheden op het schip zijn eindeloos en je zult merken dat je tijdens een 7-daagse cruise tijd tekortkomt om alles op het schip te doen wat je zou willen doen. De laatste dag vloog dan ook voorbij en voor we het wisten waren de koffers alweer ingepakt en was het tijd om de Rotterdam te verlaten. Het was een reis om nooit te vergeten en ik zou iedereen aanraden, jong en oud, om minstens één keer in je leven een cruise te maken met de Holland America Line!

Heb je vragen over cruisen met de Holland America Line, of wil je meer informatie over cruisen naar Noorwegen? Neem dan contact met mij (Danique) op en ik help je graag verder.